Har du lyst til endelig at komme til at leve den sunde livsstil, som du altid har drømt om? Du har sikkert allerede læst snesevis af blogindlæg og artikler om de mange fordele ved motion og sund kost. Men faktisk er der masser af andre ting, du ellers kan gøre for at opnå dit mål. Derfor får du her 4 tips til en sundere livsstil, som de fleste overraskende nok overser.

Prioriter din nattesøvn

En sund livsstil er faktisk meget mere end blot at spise dine grøntsager og hoppe på løbebåndet. Din sundhed kræver nemlig også, at du sover godt om natten. Og her tænkes der ikke bare på at få de obligatoriske 7-9 timer hver eneste nat. Du skal nemlig også sørge for at din søvnkvalitet er god nok.

Sørg derfor for at gå i seng på de samme tidspunkter hver aften, hold dig fra koffein og alkohol, og hold dig for alt i verden fra skærme mindst en time, før du går i seng. Undersøgelser viser nemlig, at især disse tre elementer kan gøre din søvnkvalitet betydeligt ringere.

Ved at gøre dette, så vil du nu automatisk sove langt bedre om natten – og altid vågne op frisk og udhvilet. Dårlig søvn er nemlig rigtig skidt for sundheden og er forbundet med b.la. overvægt og ikke mindst Alzheimers.

Stresshåndtering

Denne her kender du sikkert godt. Alligevel glemmer langt de fleste af os faktisk, hvor vigtigt det er ikke at stresse. Stress påvirker nemlig med tiden alle aspekter af et menneskes sundhed, så det er af afgørende betydning, at du får gjort kål på din stress så hurtigt som muligt.

Heldigvis findes der rigtigt mange effektive måder at give dig selv lidt stresshåndtering. Dette kunne være alt fra yogaøvelser, hyppigere ferier eller måske blot lade arbejdet blive, hvor det hører hjemme – på kontoret.

Den luft du indånder

Vidste du, at du faktisk kan påvirke din sundhed negativt ved blot at ånde ind og ud? Luftkvalitet spiller nemlig en vigtig rolle i vores generelle sundhed. Hvis du bor i en af landets større byer, så er der desværre ikke nogen måde helt at undgå den større luftforurening, man finder i disse miljøer. Dog skal du for så vidt muligt forsøge at undgå indelukkede miljøer med cigaretrøg eller unødvendigt megen trafik.

Du kan naturligvis også overveje at benytte et mundbind, når du er udenfor. Og efter coronavirussen, så har du måske allerede vænnet dig til dette – så hvorfor ikke fortsætte denne gode vane. Husk i øvrigt også håndspritten.

Ensomheden er en stille dræber

Sidst, men ikke mindst, så er det naturligvis altid vigtigt at prioritere selskab med andre rigtigt højt. Det viser sig nemlig at have en særdeles negativ indflydelse på vores helbred, hvis man ikke afsætter tid til samværet med andre. Den seneste forskning viser nemlig, at de negative konsekvenser af ensomhed kan sammenlignes med de sundhedsskadelige effekter ved at ryge. Sørg derfor for, at du får set vennerne eller familien mindst én gang hver uge.

SKRIV DIN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here